Kos Bersalin di UMSC


Assalamualaikum & Hello!

Ok, rasanya dah puas survey harga hospital dari segi kos bersalin normal, and cesarean. 
before this, I dah survey serata hospital dari segi cost, doctor, and facilities hospital for my 1st baby H, tahun 2014.

If compare dengan cost tahun 2014, memang banyak sangat beza. lagi-lagi bila dah apply GST , duh..
My experience bersalin di UMSC, UM Medical Centre pada tahun 2014, 

Ibu: RM4600 - masa ni, ada ambil Gas, and vacum and harga ni guna GL. Dengar kata kalau harga biasa without GL might be cheaper, but Im not sure.

Baby: RM1000.

Big total for normal delivery with vacuum + Baby ; RM5,600.

ok tutup cerita pasal tahun 2014, as I dengar my husband's officemate, cost bersalin UMSC tahun 2017 was RM7,000. for real? mahalnyeee (nangis). 
Actually ada doctor famous kat situ, sebab tu i pergi sana dulu. Memang nak bersaling dengan dia jugak, so terus tolak faktor facility hospital, and cost( consider juga lah if more than 5K rasa fikir banyak kali gak hehe)

So far, Prof Siti Zawiyah memang famous sangat. Sampaikan Doc panel I pon memang cakap tak dinafikan kenapa I nak pilih prof Siti. Doctor panel I siap cakap, kenapa lah tak cari hospital yang best sikit, facility best, cantik since I memang nak pergi swasta and since I will pay it kan.

So far, I memang suka sangat experience bersalin kat sana. Ceritanya, I kena induce, sebab prof kena pergi UIA Kuantan masa EDD I. >< so sad, since I dah follow up dengan prof, suddenly she mention dia tak ada time EDD I, sangat lah sedih kot. masa I check up tu 38 weeks camtu. Prof terus cakap, dia actually tak prefer nak pass I kat doctor lain, sebab I ada prob sikit GBP (kandungan gula tinggi semasa mengandung).

So, prof cakap, kita bersalin today ke nak? esok ke? tak pon Jumaat. I suka deliver kan baby hari Jumaat. Tenang je.

OMG. I macam terkejut gila kot. WHat prof? Sekarang?? hm hm hm.. I tengok husband, husband tengok I. speechless masing-masing. Hahahaha. SO we end up untuk datang semula esoknya. sebab tak prepare ape pon on that day. Memang la bag emergency semua dah ada. tapi...mental sangat tak ready kot??? Hahahahha gelak dalam tangisan.

I pon duk call semua orang lah, my mom, along, angah. duk tanya pasal induce tu ape wey?
Angah seboleh boleh cakap jangan wey induce, ko tunggu je sakit.
Tapiii aku tak nak doctor lain weyyy! I sedih gile kot , i memang pergi UMSC tu semata-mata nak prof. Padahal UMSC tu basic clinic je if check up and all. tak best kot. zzzz
Pastu angah cakap lagi, weyyy kalau induce tak berjaya beberapa kali, ko kene operate tau! ko tau tak???

Terkedu I. wawa wawawa..
tapi aku degil. nak gak prof. aku tawakal je lah induce tu success ke tak. Balik dari check up tu, pergi jalan-jalan dengan husband siap shopping bagai kat mall.

Esoknya, kitorang pergi PPUM. sebab yang private wing ni attach dengan government. cuma building dia lain, but attached. And the best, semua bilik dia, single. best gileeee! tak yah duk risau kene sharing room etc.

And one more thing, once dah check in bilik, situla bilik bersalin gk, labor room sampai la check out.  Best betul.

Dipendekkan cerita, alhamdulillah, selamat melahirkan baby girl secara induce and vacuum, and yang penting, Prof Siti yang sambut. heheheheh. oh ya, nurse dia sangat la baik and best! waktu malam je nurse goverment take over, mak bidan actually. so macam garang sikit. but I tak de rasa apa sangat sebab tak sempat apa, malam tu dah sakit nak bersalin. hihi.

My photo of me, my husband, my daughter and my brother in low in the room i stay during my deliver until i check out. Its a same room for waiting the time to deliver and during delvier the baby. I was not transferred to other room to deliver the baby  as other hospital did. There was a recliner chair bed provided in the room, so my husband can sleep there at the waiting night.



okay later!

thots,
D



9 comments:

  1. Hi, nak Tanya lah, masa deliver kat situ, ppum private wing tu, cost semua berapa ya?

    ReplyDelete
  2. i agree with you i pn deliver with Prof zawiyah. even though dia garang, tp she's doing her her level best. i pn sma kena induce and vacuum sbb ade high blood pressure. Klau hospital lain, i dah kena czer dah, alhamdulillah i decide nak gdn dia, kalau tak tau nasib i and baby cmne. She is very good in her field and spiritually, so dia byk tlg i bg advise ayat nak bca apa. My bill came up to R9,700.00 sbb anak i kena attn paeditrian just soon after birth. even though mmg mahal, tp it's worth it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! When was u deliver your baby?is the price rm9,700 is normal rate for 2017?

      Delete
  3. Hi! As for 2014 total rm5600 utk ibu dan anak

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum dianaaa, nk tny, time delivery tu suami boleh ada dlm bilik sekali ke? really appreciated your respond

    esya

    ReplyDelete
  5. Just went to UMSC today to ask the newest estimated cost delivery there.
    But I asked for csect one. Estimated cost for csect is 11k-13k. Charge differs based on which doctor you choose. Last baca blog sana sini ckp RM8k for csect at UMSC. Hmmm that also was copy paste from old dates blog. I just thought of delivering there if the estimated total cost around 8k+ for csect. Better I go to dpcmc just around 11k+
    For normal delivery murah lah sikit kan, for sure.

    ReplyDelete
  6. umsc ni ppum pye pvt wing ke

    ReplyDelete
  7. Yerp. This one ppum tapi private wing.

    And yes, suami boleh duduk dari awal sampai habis. Guna satu room shj dari before deliver sampai check out. Tak ada dipindahkan ke labor room mcm hospital lain.

    Yes. 2017 normal delivery shj will cost rm7k. So csect must be 11k++
    But still cheaper than pantai med centre bangsar.

    ReplyDelete
  8. Hi, Any idea what's the cost for Normal delivery and C' section for 2020 year in UMSC?

    ReplyDelete